top of page

לנצח את ההווה - מה אפשר ללמוד בפן המנטלי מהסדרה בין הניקס לסן אנטוניו?

כתב: ניב זילברשטיין

יש סדרות שבהן התוצאה הסופית לא מספרת את כל הסיפור. על הנייר, 4–1 לניקס נשמע כמו סדרה די חד־צדדית. אבל בפועל, הסדרה הזו הייתה הרבה יותר צמודה ומורכבת. במשך רוב דקות הסדרה, סאן אנטוניו הייתה זו שהובילה. היא פתחה טוב משחקים, שלטה בקצב לפרקים ארוכים, ונראתה לא פעם כמו הקבוצה שמחזיקה את המשחק בידיים.

ועדיין, פעם אחר פעם, ניו יורק הצליחה לחזור.

זה אולי הסיפור המנטלי המרכזי של הסדרה - סאן אנטוניו ידעה להוביל, אבל הניקס ידעו לא לוותר. גם כשהם היו בפיגור, גם כשהמשחק נראה הולך לכיוון של הספרס, וגם כשהמומנטום לא היה בצד שלהם - הם המשיכו לשחק. עוד הגנה. עוד ריבאונד. עוד חדירה לסל. עוד פוזשן אחד. במקום להישבר מהעובדה שסאן אנטוניו מובילה שוב, הניקס נשארו בתוך המשחק. הם לא ניסו לנצח את כל הסדרה במהלך אחד, וגם לא את כל המשחק בהתקפה אחת. הם פשוט ניסו לנצח את המהלך הנוכחי. וזה מה שאפשר להם להפוך את התוצאה פעם אחר פעם.


המנהיגות של ג’יילן בראנסון

בראנסון לא רק הוביל את הניקס מבחינה מקצועית. הוא הוביל אותם גם מבחינה מנטלית. לאורך הסדרה הוא שידר מסר מאוד ברור שאותו הוא שידר לקבוצה וגם דיבר על כך בראיונות לתקשורת - לא להתעסק במה שהיה, לא לחשוב על מה שיהיה, אלא לעשות את הדבר הכי טוב שאפשר לעשות בהווה. ההחטאה הקודמת כבר לא רלוונטית. הפיגור על הלוח לא חייב להכתיב את שפת הגוף. וגם המחשבה על סוף המשחק לא באמת עוזרת לקבל החלטה טובה במהלך הנוכחי. בספורט, זו נקודה קריטית. הרבה פעמים שחקנים וקבוצות לא נשברים רק בגלל התוצאה, אלא בגלל המשמעות שהם נותנים לה. פיגור של 10 נקודות יכול להישאר רק פיגור של 10 נקודות - או להפוך בראש ל”אנחנו מאבדים את זה”, “זה שוב קורה לנו”, “אנחנו לא מצליחים לסגור את הפער”. ברגע שזה קורה, הקשב כבר לא נמצא בפעולה. הוא נמצא בפחד.

הגדולה של הניקס, ובראש ובראשונה של בראנסון, הייתה היכולת לחזור שוב ושוב לדבר הפשוט ביותר - המהלך הנוכחי. לא כל הסדרה. לא האליפות. לא מה יכתבו. לא מה יגידו. רק הפעולה שקורית עכשיו. וזה נשמע פשוט, אבל ברמות הגבוהות זה אחד הדברים הכי קשים שיש. כי ברגעי לחץ, המוח נוטה לברוח. הוא הולך לעבר - “איך נתנו להם לפתוח פער?” - או לעתיד - “מה יקרה אם נפסיד את המשחק הזה?”. אבל ביצוע טוב קורה רק בהווה. אי אפשר לשמור בעבר, אי אפשר לקלוע בעתיד, ואי אפשר לקבל החלטה טובה אם הראש לא נמצא בתוך הרגע.

 

סן אנטוניו ספארס

מהצד של סן אנטוניו, אפשר לראות את האתגר ההפוך. להוביל לאורך רוב דקות הסדרה ועדיין להפסיד אותה 4–1 זה מצב מנטלי מתסכל מאוד. בכל פעם שהספרס בנו יתרון, הניקס חזרו. בכל פעם שהיה נראה שסאן אנטוניו משתלטת על המשחק, ניו יורק מצאה דרך לצמצם, ללחוץ, להישאר קרובה - ואז להפוך. במצבים כאלה, הלחץ על הקבוצה המובילה רק הולך וגדל. פתאום היתרון כבר לא מרגיש בטוח. פתאום כל סל של היריבה מזכיר את הקאמבק הקודם. במקום להמשיך לשחק חופשי ואגרסיבי, קבוצה עלולה להתחיל לשחק כדי לא לאבד. וזה שינוי קטן אבל משמעותי מאוד - במקום לתקוף את המשחק, מתחילים לשמור על התוצאה. לעומת הניקס – הם לא שיחקו בהווה. הם שיחקו בעבר, הם שיחקו בעתיד.  הניקס ניצלו בדיוק את המקום הזה. הם לא ויתרו על אף משחק רק בגלל שסאן אנטוניו הובילה בו. הם לא נתנו לפיגור להגדיר את האמונה שלהם. הם המשיכו להשקיע מאמץ בכל פוזשן, גם כשלא היה ברור שזה יספיק. ובסופו של דבר, המאמץ המצטבר הזה שינה משחקים.

זו נקודה חשובה לספורטאים, מאמנים וקבוצות: חוסן מנטלי הוא לא רק “להישאר רגוע”. לפעמים חוסן מנטלי הוא להמשיך לעבוד גם כשאתה בפיגור. להמשיך לרוץ להגנה. להמשיך להילחם על כדור אבוד. להמשיך לבצע את התרגיל. להמשיך להאמין שהמהלך הנוכחי יכול לשנות את המומנטום.  וזה בדיוק מה שהניקס עשו בסדרה הזו. דרך המנהיגות של בראנסון, הם הצליחו להישאר מחוברים לכאן ועכשיו. לא למה שהיה. לא למה שאולי יקרה. אלא למה אפשר לעשות במהלך הנוכחי.

עוד עצירה. עוד סל. עוד מאמץ. עוד פעולה אחת נכונה. ובסוף, הפעולות הקטנות האלה הצטברו לניצחונות בסדרה. הם ניצחו כי הם לא הפסיקו לשחק את המהלך הנוכחי.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
טעות, אמון וחוסן מנטלי: על האירוע של אנטונין קינסקי בליגת האלופות והפסיכולוגיה של שוערים

תמיר בר בעמדת השוער, לעיתים רגע אחד בלבד יכול להגדיר משחק שלם, עונה ולעיתים גם קריירה שלמה. בימים האחרונים עלה לכותרות אירוע שממחיש בצורה חדה את המורכבות הפסיכולוגית של עמדת השוער בכדורגל. במשחק במסגר

 
 
 

תגובות


bottom of page